Přejít k hlavnímu obsahu

Není nic vyššího nad Pravdu

Jorge Ángel Livraga Rizzi

Pravda nevzdává čest žádné starodávné ani moderní společnosti. Společnost musí ctít pravdu, nebo zanikne. S. Vivékánanda

Allegory of the Law and Truth of Representation, Hans Makart

Je pozoruhodné, jak člověk se zdravým rozumem, který by se o jablku nikdy neodvážil tvrdit, že se jedná o šroub nebo láhev, zcela nestydatě lže o jiných důležitějších věcech a narušuje tak svou přirozenost tím, že popírá to, co je zřejmé, nebo tvrdí, že existuje něco, co neexistuje. Je zřejmé, že lež je víceméně dočasným záchvatem bláznivosti, a proto jsme ji většinou přestali brát vážně.

Vzhledem k tomu, že má každá bytost nebo každá věc svou vlastní přirozenost a že vztahy mezi bytostmi a entitami mají též charakteristiky, které jsou pro každou z nich jedinečné, zkreslování toho všeho nebo části celku je ekologickým zločinem na mentální a psychické úrovni. Je to výsměch Bohu a inteligenci lidí.

V klasickém starověku se lež, když vychvalovala hrdinský čin, nebo když zahalovala každodenní práci výroby a spotřeby do oslnivých šatů, považovala za druh umělecké tvorby, a dodnes nás mnoho spisovatelů těší svými imaginárními fantaziemi, situacemi a fakty. Poezie, hudba a divadlo jakýmsi téměř božským způsobem „překonávají“ šedé tóny každodenního života. Lže Gustavo Adolfo Bécquer, když své milované říká: „Ty jsi poezie“? To stojí za zamyšlení, protože možná pouze obohacuje a objevuje skryté stránky reality.
Ale není to ten druh „lží“, o nichž bych se chtěl zmínit, nýbrž o oněch druhých, všeobecně zlomyslných, které zkreslují a zošklivují realitu i lidi. Které nejsou zahrnuty do rámce dobra, nýbrž právě naopak. Které se snaží podkopávat a vymýšlet špatnosti a korunovat neexistujícími nesmysly čela spravedlivých a dobrých. Ty, které do bahna zlé kritiky, živené sobectvím a marnivostí, potápějí ta nejušlechtilejší úsilí a nejkrásnější úspěchy. Nebo převlékají vlky za ovce, aby mohli snadno sežrat stádo.

Toto je chemicky čistá lež bez jakéhokoli morálního ospravedlnění. A dokonce i bez ospravedlnění praktického, protože lež má „krátké nohy“ jako prasata a dříve či později je odhalena a rozdrcena planoucím mečem pravdy.

My filozofové si musíme vypěstovat opravdový kult pravdy, a ne „psát romány“ o činech a životech jiných lidí, kterým hluboce ubližují lži, jež se o nich spřádají, protože psychologickou dynamiku lží není snadné zastavit a vždy nachází vědomé či nevědomé spolupachatele, kteří ji posouvají až k neskutečnosti hraničící s hrůzou a traumatickou zvrhlostí.

Je-li pravda ctností, lež je neřestí. A jako se všemi neřestmi se s ní musí bojovat individuálně i kolektivně.

Allegory of Time and Truth as winner over Envy and Falsehood, Jan van den Hoecke

Pouze jako nositelé VELKÉ PRAVDY budeme skutečně užiteční v Božích rukou a naplníme svůj filozofický a vykupitelský osud. A tato „Velká Pravda“ není jen subjektivní a metafyzická, nýbrž potřebuje stát nohama na zemi. Jinými slovy vyžaduje od každého z nás, aby byl pravdivý a autentický, čistý na těle, mysli a duši, protože čistota je objektivní formou pravdy. To čisté se nezkazí. Vědomá nesmrtelnost znamená vždy se držet pravdy, bez klamání a nádorových ložisek v jejím lůně.

Pravda, jakkoli se může zdát nebo být skromná, je vždy silnější a trvanlivější než lež, protože tato, která je nepřítomností pravdy, vždy zůstane plynnou bublinou v oběhu horké krve plné Života. Může zraňovat, a dokonce i fyzicky zabíjet, ale nikdy se nedotkne duchovních počátků, které způsobují, že se věci a bytosti projevují tisíc a jedenkrát, dokud nedosáhnou zkušenosti, rozvahy, mystiky, jež mění veškeré olovo ve zlato... v Nebeském Athanoru, kde pro lži není místo.

Žádný lhář nemá právo říkat, že věří v Boha, protože kdyby skutečně věřil, nezkomolil by Jeho Dílo a řídil by se Jeho Zákonem.

Praktikování pravdy je jednou z nejpřirozenějších cest oduchovnělosti a askeze. Věřím, že neexistuje žádné cvičení na žádné úrovni Přírody, které by ji nahradilo.

Článek vyšel v časopise Akropolitán č. 158.